donderdag 11 augustus 2011

Gevulde varkenshaas

Varkenshaas heeft, in tegenstelling tot varkensvlees in het algemeen, toch iets luxe. Deze gevulde varkenshaas is volgens Jamie dan ook voor een zondagse lunch. Daar kan ik mij heel veel bij voorstellen, maar bij de lunch kom ik toch nooit heel veel verder dan een kop soep, quiche of lekkere broodjes. Een varkenshaas gaat mij dan toch wat ver. Dus maak ik er een doordeweeks diner van.

In het recept staat dat je 1 varkenshaas nodig hebt, maar ik ken alleen varkenshaasjes en zou echt niet weten hoe een hele varkenshaas eruit ziet en al helemaal niet hoeveel dat weegt. De slager kan mij vast uitkomst bieden, maar ook daar komen we er niet helemaal uit. De slager denkt wel heel goed met mij mee en adviseert mij twee varkenshaasjes te nemen. Ik neem er drie, want het idee van een lunch met varkenshaas staat mij toch wel aan. Wie weet kan ik een restje daarvoor gebruiken. De slager denkt niet alleen mee, maar werkt ook mee. Ik krijg de varkenshaas met een insnede in het dikkere gedeelte, zodat er een plat stuk vlees overblijft, mee naar huis. Thuis hoef ik ze alleen nog maar te vullen. Dat scheelt mij heel wat werk.

De vulling is eigenlijk heel makkelijk. Nadat ik de oven op 180 graden voorverwarm, mix ik de steeltjes van een flinke bos basilicum, 70 gram geraspte parmezaan, 50 gram geroosterde pijnboompitten en 140 gram zongedroogde tomaatjes met wat olie en zwarte peper in de keukenmachine. Op een houten plank leg ik drie plakken parmaham elkaar iets overlappend en dan de varkenshaas open erop. Ik leg de basilicumblaadjes op het midden van het vlees en verdeel het mengsel uit de keukenmachine erover. En dat dus drie keer, want ik heb er drie.

Het vlees oprollen en vastzetten met prikkers. Ik leg ze in een braadslee, besprenkel met olie en zwarte peper en dan kan het 30 minuten de oven in. Je hebt er dan geen omkijken meer naar. Ondertussen maak ik gebakken aardappels, sugar snaps en sla.

Na 30 minuten is hij gaar. Dit check ik door er een vleespen in te steken, als deze er heet uitkomt is hij goed.

Aan tafel! Een super-de-luxe, lekker doordeweeks maal. Ook de kinderen vinden het lekker en vooral de prikkers leuk om mee te eten. Nou ja, zo lang ze gevulde varkenshaas en sugar snaps naar binnen schuiven mag het van mij best een keer met prikkers. En inderdaad, de helft blijft over en eten we de volgende dag bij de lunch samen met de quiche met asperges & gerookte zalm en lekkere broodjes. Heel feestelijk! Toch zal ik deze varkenshaas sneller voor een avondmaal maken dan voor de lunch, maar voor beiden is hij zeer geschikt. Ik vind hem ook heel geschikt voor eters, omdat het zo lekker is en omdat het er ook nog eens leuk uitziet. Maar niet minder omdat je het goed kunt voorbereiden en het de oven in kan, zodat je met je gasten nog een borrel kunt drinken.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen